Vanliga Frågor
Välkommen till Simris värld! Här kan du läsa svar på vanliga frågor kopplade till våra produktserier och vår e-handel. Om du har en fråga som vi inte har besvarat så hör gärna av dig via Kontakta oss formuläret.
Vill du lära dig mer om Simris och vår omega-3? Oavsett om du är en expert, har lusläst internet för information eller om du helt enkelt bara är nyfiken så har du kommit till rätt plats.
Q: Varför ska jag välja omega-3 från alger istället för fiskolja?
A: Alger är naturens ursprungskälla till omega-3 och fisk får i sig omega-3 genom de alger som är en del av deras kost. Vi går direkt till källan, vilket medför att vi får en ren och naturlig omega-3-produkt som är helt växtbaserad. Omega-3-produkter som kommer direkt från alger är mer hållbara för våra hav och för miljön och de är också bättre för vår hälsa eftersom algolja är fri från tungmetaller, PCB och dioxiner som kan finnas i fiskolja och fet fisk.
Q: Vilka är de olika sorterna av omega-3?
A: Det finns tre olika typer omega-3-fettsyror och vi behöver få i oss alla genom vår kost: ALA, EPA och DHA. EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra) har centrala funktioner i våra kroppar. Den naturliga ursprungskällan till omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är marina mikroalger. Dessa alger är också den enda växtbaserade (veganska) källan till EPA och DHA. EPA och DHA finns även i marina organismer, som fisk och skaldjur och det är från dessa källor vi historiskt sett fått i oss dessa fettsyror. Faktum är dock att vi även kan få i oss dem genom kosttillskott från fiskolja, krillolja eller algolja. ALA (alfalinolensyra) är föregångaren till EPA och DHA. I motsats till EPA och DHA produceras ALA av landväxande plantor och finns i linfröolja, hampafrö, chiafrön, valnötter, etc. ALA omvandlas till EPA och DHA i kroppen, men denna omvandling är begränsad och beroende av både genetiska och kostmässiga faktorer (se följande svar).
Q: Jag är vegan/vegetarian. Varför behöver jag omega-3 från alger om jag äter linfröolja eller chiafrön som också innehåller omega-3?
A: Den omega-3 som finns i källor såsom linfröolja, rapsolja, valnötter och chiafrön är fettsyran ALA (α-linolensyra). ALA är ett nyttigt fleromättat fett som är livsnödvändigt för oss. Det är även jättebra för att säkerställa en hälsosam omega-6/omega-3-balans, så fortsätt äta dina favoriter!
Men det finns andra biologiska funktioner som behöver omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. ALA är en föregångare till EPA och DHA och forskning har visat att omvandlingen från ALA till de aktiva omega-3-formerna EPA och DHA är ineffektiv hos människor. För att säkerställa att vegetarianer och veganer får i sig tillräckligt av dessa essentiella fettsyror kan det vara klokt att överväga ett tillskott som innehåller EPA och DHA från alger.
Q: Vilka hälsofördelar har omega-3 EPA och DHA?
A: Omega-3 EPA och DHA är involverad i så många olika kroppsliga processer att det i princip är omöjligt att enbart peka på ett fåtal fördelar. I grund och botten är de livsnödvändiga för vår hälsa och vårt välbefinnande. Omega-3 är den ultimata skönhets-superfooden och en viktig del av alla prestationsinriktade dieter. Hälsoeffekterna av EPA och DHA har undersökts i omkring 17 000 vetenskapliga studier, varav många med stöd från nationella och internationella hälsomyndigheter som FDA, WHO och EFSA. Dessa berör bland annat hjärt- och kärlhälsa (hjärtfunktion, blodfetter, blodtryck), hjärnhälsa, syn och leder. Det är viktigt att påpeka att vi tror på omega-3 tillskott med EPA och DHA som ett komplement till en hälsosam livsstil och övergripande välmående, inte som en medicin som botar sjukdomar.
Q: Varför behöver gravida och ammande kvinnor omega-3 DHA?
A: Omega-3 DHA tillhör en av byggstenarna i våra hjärnor och i näthinnan i våra ögon. Under graviditeten behöver mamman få i sig en tillräcklig mängd omega-3 DHA i kosten för att barnets hjärna, ögon och nervsystem ska utvecklas normalt. Omega-3 DHA överförs till fostret genom moderkakan under graviditeten. Det är även viktigt att fortsätta få i sig tillräckliga mängder DHA under amningen. Under denna period får barnet i sig denna fettsyra genom bröstmjölken. Modersmjölksersättning innehåller oftast omega-3 DHA, vanligtvis från alger.
Q: Tar kroppen upp omega-3 från algolja lika effektivt som från fiskolja?
A: Omega-3 i krill- och algolja innehåller större mängder fosfolipider än fiskolja. Flera vetenskapliga studier har visat att intag av omega-3 i fosfolipidform kan vara mer effektivt än den form som är vanligast i fiskolja (triglyceridform, etylestrar). Detta är inte särskilt förvånande eftersom fosfolipidform är den vanligaste formen EPA och DHA har i våra kroppar. Oavsett vad är forskningsläget inte entydigt klarlagt, men just nu kan vi med säkerhet anta att omega-3 EPA och DHA från alger åtminstone är lika (om inte mer) effektivt som fiskolja.
Q: Behöver jag äta kosttillskott? Räcker det inte med en hälosam och balanserad kost?
A: De som äter en balanserad kost med tillräckliga mängder fet fisk behöver inte omega-3-tillskott. Men med dagens moderna kostvanor kan det vara svårt att få i sig den tillräckliga mängd omega-3 som kroppen behöver. Med tanke på dess stora betydelse för vår hälsa och vårt välmående kan det därför vara en god idé att optimera din kost med ett omega-3-tillskott.
Q: Kommer jag få en bekräftelse på att min beställning har blivit lagd?
A: Ja! När du lagt din beställning kommer du få en bekräftelse via e-post eller SMS skickat till den e-postadress eller telefonnummer du uppgett. Kolla gärna i din spamfolder om du saknar bekräftelsen. Om du fortfarande inte har mottagit en bekräftelse 24 timmar efter din beställning får du gärna kontakta oss.
Q: Kan jag spåra min beställning?
A: Ja, när vi har förberett din order för leverans kommer du antingen få ett meddelande via e-post eller SMS med ett spårningsnummer för din försändelse.
Q: När kommer min beställning?
A: Produkter som finns i lager levereras normalt inom tidsramen för din valda fraktmetod.
Q: Hur gör jag ändringar i en beställning jag redan lagt?
A: Vänligen kontakta oss om du vill göra förändringar i en beställning du redan lagt. Vi kommer göra vårt bästa för att genomföra de önskade ändringarna.
Q: Var levererar ni?
A: Vi skickar till alla EU-länder, samt Schweiz. Om du besöker oss från ett land utanför detta får du gärna kolla in vår USA-site på www.simris.com. Där har vi en längre lista med länder vi levererar till.
Q: Vilka fraktalternativ erbjuder ni?
A:
För beställningar inom Sverige gäller följande fraktalternativ:
DHL Express (1-2 arbetsdagar) - gratis för beställningar över 500 kr
DHL Express (1-2 arbetsdagar) - 49 kr för beställningar för mindre än 500 kr
För beställningar inom EU och Schweiz gäller följande fraktalternativ:
DHL Express (1-2 arbetsdagar) - gratis för beställningar över 1000 kr
DHL Express (1-2 arbetsdagar) - 89 kr för beställningar för mindre än 1000 kr
Q: Kommer jag behöva betala tullavgifter för internationella beställningar?
A: Ytterligare kostnader som skatter och moms kan tillkomma, men styrs av de lokala importreglerna i ditt land. Tyvärr kan vi inte ansvara för skatter och avgifter, inte heller för agentavgifter eller returavgifter för internationella försändelser. Det kan även finns restriktioner för privatimport av mat och kosttillskott i ditt land. Vi uppmanar dig att kontrollera vad som gäller med din lokala tullmyndighet.
Q: Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?
A: Din beställning bör ta mellan 1-2 arbetsdagar för att levereras.
Q: Vad händer om jag får en defekt beställning?
A: Om du mottar en skadad eller defekt beställning ber vi dig att omedelbart kontakta oss. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få en ersättningsprodukt så snart som möjligt.
Q: Vad är er returpolicy?
A: På Simris står vi för överlägsen kvalitet och högsta kundnöjdhet och vi hoppas att du ska älska våra produkter lika mycket som vi gör. Om du av någon anledning inte är nöjd med din produkt godkänner vi returer inom 14 dagar från det att du mottog produkten. Innan du skickar tillbaka din beställning till oss ber vi dig att kontakta oss med ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och anledningen till att du vill returnera produkten. Vi kommer att återkomma till dig med ett behörighetsnummer för retur (RMA) och ytterligare instruktioner. Notera att alla returer måste bli godkända av oss och ha ett RMA-nummer. Vi kommer att täcka fraktkostnaderna för din retur.
Q: När kan jag förvänta mig att få tillbaka mina pengar?
A: När din retur har mottagits enligt våra instruktioner kommer vi att meddela dig via e-post att vi mottagit den returnerade varan. Det kredit- eller betalkort du använde vid köpet kommer automatiskt att krediteras inom 14 dagar.
Q: Hur gör jag om jag vill ångra mitt köp?
A: Du kan ångra ditt köp genom att meddela oss inom 14 dagar från det att du mottog dina produkter. Du behöver skicka ett meddelande om ångrat köp, som innehåller ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och specificera vilken produkt du ångrat köpet för. Detta kan göras genom att kontakta oss genom formuläret här. Du behöver också returnera produkten som det ångrade köpet avser, på vår bekostnad, inom 14 dagar från att du skickade meddelandet om ångrat köp. Du är ansvarig för skicket som produkterna anländer i till oss. Därför rekommenderar vi att skicka dem väl paketerade, i gott skick och i dess originalbox/förpackning. För mer detaljer om vår policy för ångerrätt, besök vår sida för allmänna villkor.
Q: Vilka betalmetoder tar ni emot?
A: För närvarande godkänner vi betalning genom kreditkort, PayPayl och Klarna.
Q: I vilken valuta tar ni betalt?
A: Vi tar betalt i svenska kronor på vår europeiska och svenska hemsida (den du befinner dig på för närvarande) och amerikanska dollar på vår amerikanska hemsida.
Q: Säljer ni presentkort?
A: Vi säljer för närvarande inte presentkort. Om du däremot skulle få en av våra produkter i present och vilja returnera den kan du få ett tillgodobevis för värdet av returen.